Tüm Alanlar|UÇAK BAKIM ALANI

UÇAK BAKIM ALANI

DALLAR
49_01:Uçak Gövde-Motor Dalı
49_02:Uçak Elektroniği Dalı

ALANIN AMACI:.
Uçak Bakım alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır

BU ALANDAKİ MESLEKLER:.
Uçak bakımı alanında iki meslek elemanı çalışmaktadır. Uçak bakım atölyelerinde çalışan bu elemanların görevleri ?Uçuş Emniyeti? açısından çok büyük önem taşımaktadır.
Bunlar;

  •  Uçak gövde-motor
  •  Uçak elektroniği

1-UÇAK GÖVDE-MOTOR TEKNİSYENİ
Tanımı
Uçak gövde-motor teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının yapısı, güç sistemleri, mekanik ve elektrik sistemlerini kapsayan hat bakım işlemlerini yapan, ?bakım çıkış sertifikası? düzenleyebilen ve ayrıca faal olduğunun kontrolü basit testler gerektiren, ?hat bakım sırasında değiştirilebilir birim? kapsamındaki aviyonik birimlerin sökme/takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapan meslek elemanıdır.
Görevleri

  • Uçakların motor kısmını kontrol etmek.
  • Uçakların gövde onarım ve bakımını yapmak.
  • Uçakların motor onarım ve bakımını yapmak.
  • Arızalı parçaların tekrar kullanıma sunmak.
  • Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak.
  • Hat bakımı esnasında basit testler gerektiren aviyonik birimleri sökmek ve takmak.
  • Bakım çıkış sertifikasını düzenlemek.
  • Bakım ve onarım kataloglarını okumak.
  • Bakım onarım testlerini yapmak.
2-UÇAK ELEKTRONİK TEKNİSYENİ
Tanımı
Uçak elektronik teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının aviyonik ve elektrik sistemlerinin her türlü bakım onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılmasının ardından ?bakım çıkış sertifikası? düzenleyebilen ve uçak yapısı,güç sistemlerinin hat bakımı sırasında sökme takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapabilen meslek elemanıdır.
Görevleri
  • Uçakların aviyoniks sistemlerini kontrol etmek.
  • Uçakların elektrik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak.
  • Uçakların aviyonik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak.
  • Arızalı parçaları onararak tekrar kullanıma sunmak.
  • Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak.
  • Hat bakımı esnasında basit işlem gerektiren gövde ve motor birimlerini sökmek ve takmak.
  • Bakım çıkış sertifikasını düzenlemek.
  • Bakım ve onarım kataloglarını okumak.
  • Bakım onarım testlerini yapmak.

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

  • Bu alandaki mesleklerde çalışmak isteyenlerin;
  • Matematiksel yetenek
  • Uzay ilişkilerini görebilme gücüne ve çizim yeteneği
  • Fen bilimlerinde başarılı
  • Mekanik problem çözebilme yeteneği
  • Ellerini ustalıkla kullanabilme
  • Mekanik ve göz el koordinasyonu yeteneği yüksek
  • Görme problemleri olmayan
  • İşitme problemleri olmayan
  • Sabırlı ve dikkatli
  • Yorum ve analiz yeteneğine sahip olmaları gerekmektedir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri ile uçak fabrikalarının hangar ve atölyelerinde çalışırlar.
Uçak gövde ve motor teknisyenin de çalışma ortamı yağ, yakıt, kimyasal gazlar ve gürültülü, uçak elektronik teknisyeninde ise radyasyonlu ve elektrikli ortamlardır. Ancak daha önce belirtildiği gibi Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi( Joint Aviation Authorities -JAA) tarafından iş kazalarına ve işçi sağlığına karşı çalışma ortamlarında maksimum emniyet için gerekli tedbirler ilgili bakım kuruluşu tarafından alınır. Teknisyenler, uçak mühendisleri sorumluluğunda görevlerini yapar. İşini yürütürken birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE  İŞ BULMA OLANAKLARI 
Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri, uçak fabrikaları gibi iş piyasasının ihtiyacına göre istihdam edilmektedir. Geniş bir iş ve çalışma alanı vardır.
Uluslararası ve ulusal, kamu ve özel Havacılık Bakım Onarım Merkezlerinin ve hava alanlarının (HABOM) olması ve sivil havacılıktaki gelişmeler bu alanda istihdam imkânını arttırmaktadır. Bununla beraber özel havacılık şirketleri kendi bakım merkezlerini ülkemizin çeşitli şehirlerinde kurmayı planlamaktadırlar. Ayrıca günümüzde bayanlarda bu mesleklerde eğitim alıp çalışabilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER  
Uçak bakım alanı Anadolu Teknik Liselerinde dört yıl süre ile eğitim verilmektedir. Bu Eğitim okulda teorik, atölye ortamında ve işletmelerde uygulamalı olarak yapılmaktadır. Liseden sonra, yüksek öğrenime geçiş sınavını başaranlar lisan programlarına devam edebilirler yada meslek yüksek okullarının ilgili bölümüne sınavsız geçiş yapabilirler. Meslek yüksek okulunu bitirenler, dikey geçiş sınavı ile lisans programlarına geçebilirler. Uçak Bakım alanından mezun olan öğrenciler sayısal puan türüne göre aşağıdaki lisans programlarına devam edebilirler.

  •  Otomotiv Öğretmenliği.
  •  Mekatronik Öğretmenliği.
  •  Uçak Gövde- Motor(Sivil Havacılık Yüksekokulu).
  •  Uçak Gövde- Motor Bakım (Sivil Havacılık Yüksekokulu).
  •  Elektronik Öğretmenliği.
  •  Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği.
  •  Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği.
  •  Mekatronik Öğretmenliği.
  •  Havacılık Elektrik Elektroniği(Sivil Havacılık Yüksekokulu).
  • Uçak Elektrik-Elektronik(Sivil Havacılık Yüksekokulu).
  • Kontrol Öğretmenliği
  •  Telekomünikasyon Öğretmenliği

Uçak Bakım Alanından mezun olan öğrenciler aşağıdaki meslek yüksek okulu programlarına, YÖK?ün uygulamaları devam ettiği sürece, sınavsız geçiş yapabilirler.

  •  Makine
  •  Otomotiv
  • Tarım Alet ve Makineleri
  • Biyomedikal Cihaz Teknolojisi
  • Elektrik
  • Elektrik-Elektronik Teknikerliği
  • Elektronik Haberleşme
  • Endüstriyel Elektronik
  • Endüstriyel Otomasyon
  • Ev Cihazları Teknolojisi
  • Hidroelektrik Santralleri
  • Mekatronik
  • Otomotiv
  • Radyo Televizyon Tekniği
  • Termik Santral Makineleri
  • Termik Santrallerde Enerji Üretimi
  • Raylı Sistemler Elektrik-Elektronik Teknolojisi

Ayrıca uçak bakımı alanında mezun olan öğrenciler, Türkiye?de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak periyodik bakım, küçük tamir, revizyon ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için uçak bakım merkezlerinde iki yıl uygulamalı eğitimden sonra 21 yaşını dolduran meslek elemanı sertifika sınavına girmeye hak kazanır.